SK Garance doručení


Ako vybrať objektív

Objektív je šošovka alebo sústava šošoviek vytvárajúca opticky zmenený obraz, ktorý sa ďalej spracováva a telo digitálnych zrkadloviek (DSLR) sa bez neho nezaobíde. Telo objektívu samo o sebe dokáže obraz len zaznamenať, ale na snímač či kinofilm ho premietne práve objektív. Práve preto je výber objektívu tak dôležitý a predovšetkým na ňom záleží, či bude obraz krásne prekreslený a ostrý do detailov, či bude zdeformovaný najrôznejšími optickými vadami (napr. rozostrený a podobne).

Ktorý objektív je ten "správny"?

Jednotná odpoveď na túto otázku neexistuje. Každý fotograf amatér aj profesionál má iné nároky a potreby fotiť v najrôznejších situáciách. Niekto rád fotí reportážnu scenériu, iný krajinu, ďalší svadby či promócie a ostatní veľa iných akcií a príležitostí.

Dôležitá otázka, ktorú je nutné si pri výbere objektívu položiť, je, či sa chystáme docieliť profesionálne fotografie, či plánujeme robiť zväčšeniny na výstavy a podobné akcie alebo len chceme fotografie do rodinného albumu a občas urobiť pár zväčšenín.

Dúfame, že vám riadky nižšie poradia, ktorý objektív je pre vás najvhodnejší.

Typy objektívov

Objektívy s pevným ohniskom

Objektívy s pevným ohniskom sú takmer vždy kvalitnejšie a svetelnejšie než zoom objektívy, napriek tomu je ich konštrukcia oveľa jednoduchšia. Naproti zoom objektívom sú však menej pohotové.

Zoom objektívy (objektívy s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou)

Zoom objektívy dokážu nahradiť hneď niekoľko pevných objektívov naraz a nie je teda nutné mať ich toľko. To sa však tiež prejaví na vyšších nákladoch na kúpu objektívu.

Ako vybrať objektív

Objektívy podľa ohniskovej vzdialenosti

  • rybie oko (>15 mm): širokouhlý s deformáciou perspektívy
  • super širokouhlý (cca 14-24 mm): vhodný pre fotografovanie krajiny, architektúry, či interiérov
  • širokouhlý (cca 24-35 mm): vhodný najmä pre reportážne fotografie, krajinu a interiér
  • stredné ohnisko (30-100 mm): nazýva sa tiež základný zoom objektív a znamená prirodzené zobrazenie. Vhodný je predovšetkým pre portrétne fotografie.
  • normálny objektív (50mm): predstavuje zorný uhol ľudského oka
  • teleobjektív (100-300 mm): vhodný pre reportážnu, krajinnú a portrétnu fotografiu
  • super teleobjektív (>300 mm): vhodný pre športovú fotografiu (futbalové zápasy), či krajinársku fotografiu

Clona a ohnisková vzdialenosť

Ide o parametre, ktoré určujú výslednú hĺbku ostrosti (pokiaľ požadujete záber s malou hĺbkou ostrosti, použijete svetelný objektív). Je to práve širokouhlý objektív, ktorý má požadovanú veľkú hĺbku ostrosti, teda pri požiadavke na rozmazané pozadie je minimálne clonové číslo (teda vysoká svetelnosť), jediným možným spôsobom ako túto požiadavku dosiahnuť.

Svetelnosť objektívu

Svetelnosť sa označuje písmenom f a pomocou číselného údaja (f/2,8, f/5,6, …). Ide o kľúčovú vlastnosť objektívu. Keď nemôžeme použiť blesk a nechceme kvôli kvalite snímkov použiť vyššiu citlivosť snímača (napríklad pri fotení v kostole, v katedrálach a podobne), tak je tento parameter objektívu absolútne zásadný.

Pravidlo svetelnosti: čím nižší číselný údaj, tým viac svetla je objektív schopný prepustiť a tým kratší čas je potrebný k správnej expozícii snímku.

Zoom objektív je označený rozsahom svetelnosti pre široké a dlhé ohnisko (napr. f/3,5 – 5,6). Ani pri najkvalitnejších zoom objektívoch spravidla nebýva svetelnosť lepšia než f/2,8.

Pri pevnom objektíve je vďaka jeho jednoduchšej optickej stavbe možné dosiahnuť svetelnosť až f/1,4.

Cena a konštrukcia objektívu

Pre bežného užívateľa

Objektív je vyrobený predovšetkým z umelých hmôt, ale nejde o bakelit a pod. Tento objektív je určený pre bežné použitie, nie je odolný voči nárazom, prachu, vode a iným vplyvom. Jeho veľkou výhodou sú malé rozmery, nízka hmotnosť aj cena, ale nevýhodou je jeho nižšia svetelnosť.

Pre náročných amatérov / poloprofesionálov

Objektív má odolnejšiu konštrukciu, väčšinou s kovovým bajonetom. Spravidla disponuje lepšou svetelnosťou aj optickou kvalitou. Pri tomto type objektívu býva štandardom vnútorné ostrenie, vďaka ktorému sa neotáča predný člen objektívu a uľahčuje sa tak použitie filtrov alebo optického stabilizátora.

Pre profesionálne použitie

Objektív býva odolný proti nárazom, prachu, stekajúcej vode. Sú pri ňom použité najkvalitnejšie optické sklá. Svetelnosť zoomu býva výhradne f/2,8, teda nie je problém fotografovať pri zhoršených svetelných podmienkach. Veľká výhoda týchto objektívov je vysoká svetelnosť, naopak nevýhoda je hmotnosť a v neposlednom rade tiež cena.

Použitie objektívov na digitálne zrkadlovky, ktoré boli konštruované pre kinofilmové zrkadlovky

Je to možné, ale mali by ste si uvedomiť, že majú nižší zorný uhol, než sme boli pri klasických fotoaparátoch zvyknutí (je to dané tým, že snímače digitálnych zrkadloviek sú väčšinou menšie než kinofilmové políčko). Objektívy s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou majú teda akoby „užší“ záber a môže sa zdať, že majú dlhšie ohnisko (zorný uhol objektívu je vždy vtiahnutý k formátu snímača).

Pravidlo: Čím menší snímač je použitý, tým menší je uhol záberu pri použití rovnakého objektívu.

Prepočet digitálnych rozsahov ohnísk na kinofilm

Je veľmi dôležitý, pretože vám umožňuje vytvoriť si lepšiu predstavu o tom, čo ste schopní vyfotografovať. V tomto prípade záleží predovšetkým na výrobcovi, aký koeficient pre prepočet uvádza.

Pre objektívy na DSLR

  • NIKON, SONY, PENTAX, SAMSUNG platí koeficient 1,5
  • Canon platí koeficient 1,6 (len pri Canon EOS 1D je koeficient 1,3)
  • Olympus, Panasonic a Leica platí koeficient 2