Ako vybrať bicykel

Cyklistika sa stala obľúbeným športom, predstavuje možnosť zdravého pohybu a relaxácie v prírode, a to v každom veku. Bicykel sa tak opäť vrátil na výslnie a je teraz veľmi populárnym dopravným prostriedkom.

Než se rozhodnete k nákupu

Než sa rozhodnete k nákupu, je treba si ujasniť kritériá výberu. Hlavnú úlohu hrá terén, v ktorom sa budete pohybovať. Neexistuje 100 % univerzálny bicykel - vždy je vhodné pre určitý typ terénu. Použitie je možné samozrejme takmer kdekoľvek, ale výsledkom takej jazdy môžu byť nielen boľavý chrbát či nohy, ale aj natiahnuté kĺby z jazdy v teréne bez odpruženia.

Ďalším parametrom je celková kvalita bicyklov s ohľadom na predpokladané prejdené kilometre a štýl jazdy. Pri výbere sledujeme:

  • úroveň kvality spracovania použitých dielov (sady komponentov),
  • technológiu spracovania rámu,
  • kvalitu použitých kolies,
  • výšku postavy jazdca.

Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne obmedziť váš výkon a spôsobiť veľa nepríjemných pocitov počas jazdy i po nej.

Komponenty čiže sada komponentov

Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Správne je však sada komponentov súbor dielov konkrétneho výrobcu rovnakej úrovne a označenia, napríklad Shimano Deore. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, rohy, kľuky, prehadzovačky, prešmykovača atď.

Najvhodnejšie je teda kompletná sada od jednej značky, kedy na bicykli nie sú použité komponenty rôzne úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo - čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť a životnosť celého bicykla.

Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu či z plastu, v drahších sadách sa obvykle používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla. Nižšiu váhu oceníte pri dlhších cestách, kedy je úsporu síl naozaj poznať.

Rám

Rám Muži preferujú tzv. pánsky variant rámu, ktorý je zároveň univerzálny pre obe pohlavia. Dámske rámy sú technologicky a kvalitatívne plnohodnotné, ale zameriavajú sa viac než na dravú a závodnú geometriu skôr na pohodlný anatomický posed, mäkšie odpruženie, dobrú ovládateľnosť, prispôsobené sedlo a citlivé brzdy.

Aké sú výhody jednotlivých materiálov rámov?

Výhody Nevýhody
Hliník nízka hmotnosť, tuhosť nižšia pružnosť
Karbon pevnosť a extrémna ľahkosť vyššia cena
Scandium ide o zliatinu hliníka, ktorá je pružná a pevná vyššia cena
Titan nízka hmotnosť, pružnosť, pevnosť a tuhosť vyššia cena a drahšie technológie spracovania
Horčík ľahkosť, pevnosť cena
Oceľ tuhosť, pružnosť, dobré spracovanie vyššia hmotnosť

Ako vybrať správnu veľkosť rámu?

Výška postavy (v cm) Veľkosť a výška rámu podľa označenia
do 165 15”; 16”; S; do 44 cm
166–175 17”; 18”; M; do 48 cm
176–185 19”; 20”; L; do 52 cm
186–195 21”; 22”; XL; do 55 cm
nad 196 23”; 24”; 58–60 cm

Poznámka: tabuľka je orientačná, v prípade crossových a cestovných bicyklov je možné voliť veľkosť o jednu úroveň väčšiu.

Brzdy

Na bicykloch sú často používané brzdy čeľusťové - tzv. V-brakes. Poskytujú dobré brzdné vlastnosti, ale ich nevýhodou je klesajúca spoľahlivosť za mokra, preto si stále viac náruživých cyklistov vyhotovuje kotúčové brzdy. Brzdný disk je umiestnený pri náboji bicykla, vďaka tomu je menej citlivý na prípadnú deformáciu a opotrebenie vplyvom nečistôt. Účinnosť bŕzd je potom vyššia a ovládanie komfortnejšie.

Prevody

Pre rekreačno-športové jazdy nie je rozhodujúci počet prevodov, ale ich rozsah. Pretekárske a športové bicykle majú jemne odstupňované prevody pre ideálne využitie frekvencie šliapania. Ak sú prevodníky, kazeta aj reťaz z vyššej rady komponentných sád, znamenajú úsporu hmotnosti a majú vyššiu životnosť.

Aký je rozdiel medzi pánskym a dámskym bicyklom?

Okrem rozdielneho vzhľadu a prispôsobenia rámu sa dámska bicykle líšia ešte v ďalších ohľadoch. Sú prispôsobená ženskej fyziológii, menšej postave i rukám. Aké majú výrobcovia bicyklov vychytávky pre cyklistov?

  • Rám so zníženou hornou rámovou trubkou pre jednoduché nasadanie a zosadanie aj v sukni. Skrátený a menší rám potom vyhovuje najmä ženám s menšou postavou.
  • Odpruženie vidlíc dámskeho bicykla je mäkšie, aby správne reagovalo aj na nižšiu hmotnosť.
  • Užšie riadidlá a kratší predstavec kopírujú menší vzrast a uľahčujú ovládateľnosť.
  • Anatomicky tvarované užšia gripy uľahčia držanie riadidiel.
  • Dámske sedlo na bicykel je kratšie a širšie kvôli väčšej panvici a pre pohodlnejší posed.

Najdôležitejším bodom pri výbere dámskeho bicykla je správna veľkosť rámu a nastavenie predstavca a sedla. Ak vás po jazde bude bolieť chrbát, nastavenie týchto častí skontrolujte a upravte.

Aký bicykel zvoliť?

Som milovníkom náročného nespevneného terénu

V takom prípade je horský bicykel (MTB) ideálnou voľbou. Je vybavený širšími plášťami s hrubým vzorom, aby dobre sedelo aj na klzkom povrchu a zvládalo nerovnosti. Cyklista sedí vzpriamenejšie a drží širšie riadidlá, aby bicykel ľahšie ovládal.

Horské bicykle delíme na bicykle s pevným rámom a bicykle celoodpružené, ktoré majú odpruženú vidlicu aj rám, čo umožňuje frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu a rýchlejšie a lepšie zvládnuť zjazd. Dobré celoodpružené bicykle umožňujú pre asfaltové úseky uzamknúť predné aj zadné pruženie, alebo ho zamykajú automaticky.

Horské kolo
Horský bicykel s odpruženým rámom aj prednou vidlicou
Potrebujem sa dostať do práce, na nákup a na kúpalisko

Na kratšie vzdialenosti je vhodný bicykel označovaný ako mestský. Je určené pre jazdu na rovinatom a kvalitnom podklade. Aj z tohto dôvodu môže mať menej prevodov a nie je konštrukčne prispôsobený do náročného terénu.

Druhou možnosťou pre krátke rekreačné prechádzky sú cruisery. Pohodlné a efektné bicykle, ktoré naozaj príjemne spestria drahocenný voľný čas. Veľké odpružené sedlo dopĺňajú dlhé riadidlá, krásny hliníkový rám, široké pneumatiky a žiarivo chrómované diely. S takým okolo vás na ulici nikto neprehliadne.

Městské kolo
Veľký dopyt je po mestských bicykloch v retro dizajne
Preferujem klasickú cestnú cyklistiku, láka ma rýchlosť a vytrvalosť

Cestné bicykle majú úzke pneumatiky, tuhé hliníkové alebo karbónové rámy a radia sa duálnymi brzdovými pákami na baranov.

Silniční kolo s hliníkovým rámem
Cestný bicykel s hliníkovým rámom a karbónovou vidlicou. Na ceste je váha bicykla a rýchlosť všetkým
Jazdím na ceste aj v teréne. Nechcem 2 bicykle, ale jeden univerzálny

V takom prípade musíte zvoliť kompromis, ktorý ponúka trekingový bicykel (označovaný aj ako krosový). Líši sa výbavou a odpružením a spája v sebe výhody cestného a horského bicykla. Je určený pre jazdu po ceste a v členitejšom teréne. Vyznačuje sa väčším priemerom kolies - 28 " (horský bicykel má 26"), univerzálnym dezénom plášťov a podobnými prevodmi ako horský bicykel. Umožňuje teda zvládnuť väčšinu poľných a lesných ciest bez veľkého kamenia a koreňov, asfalt, roviny aj horské kopce. V meste je dostatočne rýchly a ak na ceste nestretnete moc obrubníkov, kociek a koľají, do práce vás spoľahlivo dovezie.

Dámské krosové kolo
Dámsky krosový bicykel do ľahšieho terénu a na cyklotrasy
Mám rád agresívnu jazdu preloženú akrobatickými prvkami univerzální

Cyklisti začínajúci s rôznymi trikmi a skokmi využívajú street bicykle. Zvládnu aj veľmi náročný terén a intenzívne zaobchádzanie, avšak nie sú vhodné pre dlhšie trasy. Naopak na agresívnu jazdu v ťažkom teréne možno odporučiť BMX kolo (BMX = Bicycle Moto-cross [X]). Tieto bicykle majú typicky malý rám (20"), aby bola zaručená dobrá ovládateľnosť a celkovo odolná konštrukcia, ktorá musí zvládať extrémne zaťaženie.

Pri predvádzaní trikov ako na rovnej zemi (flatland), tak na ulici (street) alebo na rampe sa používajú freestyle bicykle. Sú vybavené "pegmi" (kolíky) na osiach nábojov umožňujúce realizáciu celkových triko

Dirt Bike bicykle sú využívané na skoky a pre technické prvky prezentované na pretekárskych dráhach. Sú vybavené prehadzovačkou, odpruženou vidlicou, majú účinné brzdy a pohodlné sedlo, ktoré aspoň čiastočne tlmí nárazy v prípade nechtiac tvrdého dopadu.

Najvyšších kvalít ako po stránke materiálu, tak vývoja dosahujú downhill bicykle. Sú špeciálne určené na jazdu z kopca (downhill) aj na jazdu po zjazdovke (sloperide). Základom je celoodpruženie, ktoré je na prednej aj zadnej vidlici doplnené o najdokonalejšie technologické prvky.

Elektrobicykle

Ak túžite po elektrobicykli, máte 2 možnosti, ako si ho zaobstarať:

  • Môžete si kúpiť iba elektrosadu, ktorú prirobíte na klasické bicykel,
  • alebo rovno zvolíte kompletné elektrobicykel.

Zakaždým je použitý motor a batéria, ktorá vám po cca 30 km (záleží na teréne, na váhe jazdca, na nahustení pneumatík ai.) Bude pomáhať s pohonom bicykla, alebo ho bude poháňať úplne samostatne. Pri šliapaní pedálov sa pri niektorých modeloch batéria zľahka dobíja - rekuperuje.

Univerzální elektrokolo
Univerzálny elektrobicykel pre rôzne druhy terénu. Na ráme vidíte elektrickú pohonnú jednotku

Cyklistické prilby

Pri cyklistike nezabúdajte ani na ochranné pomôcky, z ktorých najdôležitejšia je cyklistická prilba. Mala by byť:

Dále se používají:

  • pohodlná,
  • riadne upevnená,
  • s ľahkým zapínaním,
  • s dostatočnými vetracími otvormi,
  • s nastaviteľným pásikom,
  • lesklá a dobre viditeľná aj z veľkej vzdialenosti,
  • so štátnym atestom.