Ako vybrať bicykel
Cyklistika sa stala obľúbeným športom, predstavuje možnosť zdravého pohybu a relaxácie v prírode a to v každom veku. Bicykel sa tak opäť vrátil na výslnie a je teraz veľmi populárnym dopravným prostriedkom.
Kým sa rozhodnete pre nákup
Kým sa rozhodnete pre nákup, je potrebné ujasniť si kritériá výberu. Hlavnú úlohu hrá terén, v ktorom sa budete pohybovať. Neexistuje 100% univerzálny bicykel. Vždy je vhodný pre určitý typ terénu. Použitie je možné, samozrejme, takmer kdekoľvek, ale výsledkom takejto jazdy môže byť nie len boľavý chrbát a nohy...
Ďalším parametrom je celková kvalita bicykla s ohľadom na predpokladané prejdené kilometre a štýl jazdy. Pri výbere sledujeme:
- úroveň kvality použitých dielov (sady komponentov)
- technológia spracovania rámu
- kvalita použitých kolies
- výšku postavy cyklistu
Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne obmedziť váš výkon a spôsobiť mnoho zbytočných nepríjemných pocitov v priebehu jazdy aj po nej.
Komponenty alebo sada komponentov
Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Po správnosti je však sada komponentov súbor dielov konkrétneho výrobcu rovnakej úrovne a označenia, napríklad Shimano Deore. Ide o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, rohy, kľuky, prehadzovačky, prešmykače atď.
Najvhodnejšia je teda „kompletná sada“, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, zmontovateľnosť a životnosť. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu či z plastu, u najvyšších sád sa obvykle používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, to oceníte pri dlhších cestách, kedy je úspora síl naozaj citeľná.
Rám
Muži preferujú tzv. pánsky variant rámu, ktorý je zároveň univerzálny pre obe pohlavia. Dámske rámy sú technologicky a kvalitatívne plnohodnotné, ale zameriavajú sa, viac než na dravú a závodnú geometriu, na pohodlný anatomický posed, mäkšie odpruženie, dobrú ovládateľnosť, prispôsobené sedlo a citlivé brzdy.
Aké sú výhody jednotlivých materiálov rámov?
Hliník- + nízka hmotnosť, tuhosť
- - nižšia pružnosť
- + pevnosť a extrémna ľahkosť
- - cena
- + ide o zliatinu hliníka, ktorá je pružná a pevná
- - vyššia cena
- + nízka hmotnosť, pružnosť, pevnosť a tuhosť
- - vyššia cena a drahšia technológia spracovania
- + ľahkosť, pevnosť
- - cena
- + tuhosť, pružnosť, dobré spracovanie
- - vyššia hmotnosť

Brzdy
Na bicykloch sú často používané čeľusťové brzdy. Poskytujú dobré brzdné vlastnosti. Nevýhodou je klesajúca spoľahlivosť v mokrom počasí, preto sa stále viac stretávame s kotúčovými brzdami. Brzdný disk je umiestnený pri náboji bicykla, vďaka tomu je menej citlivý na prípadnú deformáciu a opotrebenie vplyvom nečistôt. Účinnosť bŕzd je potom vyššia a ovládanie komfortnejšie.
Prevody
Pre rekreačne-šporotové jazdy nie je rozhodujúci počet prevodov, ale ich rozsah. Závodné a športové bicykle majú jemne odstupňované prevody pre ideálne využitie frekvencie šliapania. Pokiaľ sú prevodníky, kazeta a reťaz z vyššieho radu komponentných sád, znamenajú úsporu hmotnosti a majú vyššiu životnosť.
Aký bicykel zvoliť?
Som milovníkom náročného nespevneného terénu
V takomto prípade je horský bicykel (MTB) ideálnou voľbou. Je vybavený širšími plášťami s hrubým vzorom, aby dobre sedel aj na šmykľavom povrchu a zvládal nerovnosti. Cyklista sedí vzpriamenejšie a drží širšie riadidlá, aby bicykel ľahšie ovládal.
Horské bicykle delíme na bicykle s s pevným rámom, celoodpružené, ktoré majú odpruženú vidlicu aj rám, čo umožňuje frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu a rýchlejšie a lepšie zvládnuť zjazd. Dobré celoodpružené bicykle umožňujú pre asfaltové úseky uzamknúť predné aj zadné pruženie alebo ho zamykajú automaticky.
Potrebujem sa dostať do práce, na nákup a na kúpalisko
Na kratšiu vzdialenosť je vhodný bicykel označovaný ako mestský. Je určený pre jazdu na rovinatom a kvalitnom podklade. Aj z tohto dôvodu môže mať menej prevodov a nie je konštrukčne prispôsobený do náročného terénu.
Druhou možnosťou pre krátke rekreačné jazdy sú cruisery. Pohodlné a efektné bicykle, ktoré skutočne príjemne spestria drahocenný voľný čas. Veľké odpružené sedlo dopĺňajú dlhé riadidlá, krásny hliníkový rám, široké pneumatiky a žiarivé chromované diely.
Preferujem klasickú cestnú cyklistiku, láka ma rýchlosť a vytrvalosť
Cestné bicykle majú úzke pneumatiky, tuhé hliníkové alebo karbónové rámy, radia sa duálnymi brzdovými pákami na baranoch. Kráse letieť v tempe krajinou prepadnete veľmi ľahko. Zabudnuté cestičky vidieku – to je to, čo to chce...
Jazdím na ceste aj v teréne, nechcem dva bicykle, ale jeden univerzálny
V takomto prípade musíte zvoliť kompromis. Ponúka ho trekingový bicykel. Líši sa výbavou a odpružením.
Krosový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla. Je určený pre jazdu po ceste a v členitejšom teréne. Vyznačuje sa väčším priemerom kolies 28" (horský bicykel 26"), univerzálnym dezénom plášťov a podobnými prevodmi ako horský bicykel. Umožňuje teda zvládnuť väčšinu poľných a lesných ciest bez veľkých kameňov a koreňov, asfalt, od roviny až po horské kopce. V meste je dostatočne rýchly a pokiaľ nie je veľa obrubníkov, kociek a koľajníc, do práce vás dobre dovezie.
Mám rád agresívnu jazdu preloženú akrobatickými prvkami
Cyklisti začínajúci s rôznymi trikmi a skokmi využívajú street bicykle. Zvládnu aj veľmi náročný terén a intenzívne zaobchádzanie, avšak nie sú vhodné pre dlhšie trasy. Naopak na agresívnu jazdu v ťažkom teréne môžeme odporučiť BMX bicykel (BMX = Bicycle Moto-cross[X]). Tieto bicykle majú typický malý rám (20"), aby bola zaručená dobrá ovládateľnosť a celkovo odolná konštrukcia, ktorá musí zvládať extrémne zaťaženie.
Pri predvádzaní trikov, ako na rovnej zemi (flatland), tak na ulici (street) alebo na rampe, sa používajú freestyle bicykle. Sú vybavené „pegmi” (kolíkmi) na osách nábojov umožňujúcich predvádzanie všetkých trikov.
Dirt Bike bicykle sú využívané na skoky a pre technické prvky prezentované na závodných dráhach. Sú vybavené prehadzovačkou, odpruženou vidlicou, majú účinné brzdy a pohodlné sedlo, ktoré aspoň čiastočne tlmí nárazy v prípade nechcene tvrdého dopadu.
Najvyššie kvality, ako po stránke materiálu, tak vývoja, dosahujú downhill bicykle. Sú špeciálne určené na jazdu z kopca (downhill) aj na jazdu po zjazdovke (sloperide). Základom je celoodpruženie, ktoré je na prednej aj zadnej vidlici doplnené o najdokonalejšie technologické prvky.

Elektrobicykle
V podstate sú dve možnosti ako elektrobicykel získať. Môžete si kúpiť len elektroset, ktorý prirobíte na klasický bicykel alebo rovno zvolíte elektrobicykel. Zakaždým môžete použiť motor a batériu, ktorá vám po cca 30 km (záleží od terénu, od váhy cyklistu, od nahustení pneumatík) bude pomáhať s pohonom bicykla alebo ho bude poháňať úplne. Pri šliapaní pedálmi sa pri niektorých modeloch batéria zľahka dobíja – rekuperuje.
Ako zvoliť správnu veľkosť rámu?
Výška postavy (cm): | Veľkosť a výška rámu podľa označenia: |
---|---|
do 165 | 15”, 16”, S, do 44 cm |
160 – 175 | 17”, 18”, M, do 48 cm |
175 – 185 | 19”, 20”, L, do 52 cm |
185 – 195 | 21”, 22”, XL, do 55 cm |
nad 195 | 23”, 24”, 58–60 cm |
Poznámka: tabuľka je orientačná, v prípade krosových a cestných bicyklov je možné voliť veľkosť o jednu úroveň väčšiu.
Rozlíšenie podľa rozmeru bicykla
Veľkosť rámu: | Označenie: |
---|---|
12”, 16”, 18”, 20”, 24” | detské bicykle |
26” | horské bicykle |
28” | krosové, cestné (trekingové) |
Cyklistické prilby
Cyklistická prilba by mala byť:
- pohodlná
- riadne upevnená
- s ľahkým zapínaním
- s dostatočnými vetracími otvormi
- s nastaviteľným popruhom
- lesklá a dobre viditeľná aj z veľkej vzdialenosti
- s atestom štátnej skúšobne